Dearenaboulevard

06 Van prototype tot prakijkinnovatie




Van prototype tot
praktijkinnovatie


Tussen de individuele gebouwen van de stad ligt de gezamenlijke openbare ruimte. Dit is de plek waar de stad daadwerkelijk wordt gemaakt, beleefd en functioneert. Het project Co-ReUs onderzoekt de vraag hoe de verblijfskwaliteit en veiligheidsperceptie van de publieke ruimte versterkt kan worden door de toepassing van ‘interactieve objecten’. Dit zijn objecten die met beeld, licht, geluid en sensoren real time reageren op de ruimtegebruikers en de ruimte daarop afstemmen. De proeftuin voor dit project is De ArenA Boulevard die tijdens events 100.000 bezoekers tegelijk opvangt, maar op dalmomenten door de omvang en inrichting vaak als onpersoonlijk en groot wordt ervaren door de bezoekers. Het onderzoek doorloopt drie stappen, van analyse naar het ontwikkelen en uitproberen van interventies op de Boulevard zelf. Het project combineert stedenbouwers, interactieve conceptonwikkelaars en lokale ondernemers (waaronder ArenA, Villa ArenA, AFAS Live en Holiday Inn). Ook de gemeente Amsterdam, faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de HvA, UvA, TU-Delft en de BNSP nemen samen met drie start-up bedrijven deel in het project.

Bij het project Co-REUS zijn honderden HvA-studenten van verschillende faculteiten betrokken. De variëteit aan studenten sluit aan bij de interdisciplinaire opzet van het onderzoek. Studenten dragen in een afstudeeratelier stedenbouw bij aan de ruimtelijke analyse van de plek. Ze leren tegelijkertijd werken met interactieve objecten als nieuw onderdeel van het stedenbouwkundig instrumentarium. Studenten van de opleidingen Engineering en Media, Informatie en Communicatie worden uitgedaagd om prototypes te maken (conceptueel en concreet) en leren hoe ze hun kennis en kunde ook ruimtelijk kunnen inzetten. Studenten Toegepaste Wiskunde leren gebruikers identificeren, data verzamelen en analyseren. Studenten van de faculteit Business en Economie leren hoe ze modellen ontwikkelen voor interdisciplinaire co-creatieve werkwijzen. Aan het einde van het eerste projectjaar zijn er circa 460 studenten vanuit drie faculteiten (en de Gerrit Rietveld Academie), tien vakken, zeven opleidingen en twaalf docenten bij deze praktijkinnovatie betrokken. In dit project wordt goed zichtbaar hoe de kennis en kunde van specialisten en docenten wordt gecombineerd met de frisse ideeën van studenten – en hoe studenten kunnen leren van andere disciplines.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn




04 / mei 2017
04 / mei 2017

Logo

hva-urban-technology-logo