Robert van den Hoed

Column Robert van den Hoed

 

Column 

Laadinfra-
structuur 2.0

Robert van den Hoed,  lector Energie en Innovatie

Nederland is een van de trotse voorlopers in elektrisch rijden. Mede dankzij een gunstig belastingregime en de ontwikkeling van een publieke laadinfrastructuur voor elektrische auto’s zijn in vier jaar tijd ruim 16.000 laadpunten uitgerold (publiek en semipubliek). En we breiden uit, maar dan wel naar een 2.0 versie: slimmer en innovatiever.

Laadinfrastructuur 2.0 = meer data-gedreven

Met voldoende data kunnen planners optimale keuzes maken voor het plaatsen van laadpalen (waar, wanneer en welke soort laadpalen). De HvA voorziet de G4 steden van data, door meer dan drie miljoen laadsessies te analyseren. Hierdoor weten gemeentes hoe de laadinfrastructuur functioneert en waar uitbreiding gewenst is. We bouwen voorspelmodellen waarmee we kunnen voorkomen dat de gemeenten onnodig laadpalen plaatsen of dat op andere plekken juist schaarste ontstaat.

Laadinfrastructuur 2.0 = slim met meer innovatie

In de 2.0 versie gaan we naar laadpleinen met meerdere palen op één dure netaansluiting. Elektrische auto’s worden ‘uitgesteld’ geladen als energieprijzen laag staan of als er een overproductie van zonne-energie is. Deze slimme laadpleinen zijn zeker voor grote wagenparken die over willen stappen naar elektrisch rijden van groot belang. Denk aan de 160 elektrische Taxi’s die op Schiphol rijden.

Laadinfrastructuur 2.0 = nieuwe technologie en sectorspecifieke aanpak

Snellaadstations, inductielaadstations en laadpalen die geïntegreerd zijn in straatmeubilair zijn voorbeelden van nieuwe technologieën. En ook een sectorspecifieke aanpak wordt ontwikkeld: in 2018 heeft het GVB 40 e-bussen, hoe worden die straks opgeladen? Dat kan niet met de huidige laadpunten. En wat zijn voor city logistieke dienstverleners die elektrisch willen rijden straks strategische plekken om snel en gegarandeerd te kunnen laden? We gaan het de komende jaren uitzoeken.

Kortom: met Laadinfrastructuur 2.0 wordt de businesscase barrière voor de komende jaren geslecht. Maar, hoe we de 1 miljoen elektrische auto’s in 2025 moeten opladen vereist Laadinfrastructuur 3.0.

 

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn




02 / december
02 / december

Logo

hva-urban-technology-logo