HvA wint tweede prijs shell-ecomarathon

HvA wint tweede prijs shell-ecomarathon



Nieuwsberichten




Meer nieuws:

VACATURES URBAN
TECHNOLOGY
hva-urban-technology-nav5

TERUGBLIK BIOBASED EVENT
hva-urban-technology-nav5

DE KLIMAATBESTENDIGE STAD
hva-urban-technology-nav5

SHELL-ECOMARATHON
hva-urban-technology-nav5

LAADGEDRAG GEANALYSEERD
hva-urban-technology-nav5


HvA wint tweede prijs shell-ecomarathon

Het HvA-team is 24 mei 2015 met de waterstofauto H2A tweede geworden bij de Shell Eco-marathon Europe in de categorie Waterstof Prototype.

De afgelopen twee jaar werd het HvA-team Europees kampioen bij de zuinigheidsrace in Rotterdam. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Het HvA-studententeam werkte het hele jaar aan de vernieuwde waterstofauto, die slechts 32 kilo woog, nog 5 kilo lichter dan vorig jaar. Ieder jaar strijden de HvA en de TU Delft om de eerste plek, laat HvA-teamcaptain Leo Hartman weten. Volgens Leo Hartman is de tweede plek alsnog een hele prestatie.

Zware week

Leo vertelt: “Helaas hadden wij door tegenslagen geen tijd om testritten te maken. Bij de technische keuring bij aanvang van de Ecomarathon bleek namelijk dat de brandstofcel in het HvA-voertuig te veel lekte. Vier teamleden zijn hiervoor tijdens de race naar Duitsland afgereisd, waar de fabrikant de hele dag de waterstofcel heeft gerepareerd. ’s Avonds laat zijn we weer teruggereisd, maar hierdoor bleef er nagenoeg geen tijd over om te testen.” Pas op het allerlaatste moment dat de H2A nog kon rijden, op zondagmiddag, heeft de HvA-waterstofauto toch een ronde gemaakt, en daarmee is het team tweede geworden. Teamcaptain Leo: ‘Niemand had het nog verwacht, en het voelt daarom echt als een overwinning.’

Testritten zijn cruciaal

Het HvA-team bestaat uit 6 studenten Engineering, Design & Innovation, die aan het ontwerp hebben gewerkt, en 12 E-Technology-studenten, die verantwoordelijk zijn voor de electronica. Het hele jaar heeft het team eraan gewerkt om de waterstofauto zo licht mogelijk te maken. Leo: ‘Het risico dat je neemt met gewichtsbesparing, is dat de auto minder sterk wordt. Daarvoor is testrijden zo belangrijk: dan zie je op welke plekken je de auto moet versterken.’ Het H2A-team is dan ook blij dat ze toch de tweede plaats hebben veroverd. Begeleidend docent Laurens van Mulukom is trots: ‘Het is onwijs knap dat ze dit resultaat hebben behaald, ondanks dat er geen tijd was voor testritten.’

Leerzaam

Volgens docent Laurens van Mulukom is het een heel leerzame ervaring geweest voor het studententeam: ‘Waterstof komt stapje voor stapje weer terug als duurzame energievoorziening van de toekomst. De auto-industrie brengt weer nieuwe waterstofauto’s op de markt. Het is heel waardevol dat studenten zich hier nu al mee bezighouden.’

De Shell-ecomarathon

Shell Eco-marathon Europe is de grootste zuinigheidswedstrijd in Europa, waaraan studenten van hogescholen en universiteiten uit heel Europa deelnemen. De competitie stimuleert discussie over het vinden van duurzame oplossingen voor het mondiale energievraagstuk. De Shell Eco-marathon 2015 vond dit jaar plaats in Rotterdam van 21 mei t/m 24 mei. De HvA reed ook met een stadsauto, de waterstofauto HVA (Hydrogen Vehicle Amsterdam) in de Urban Klasse. Dit is geen licht en smal voertuig, maar meer een comfortabele stadsauto.

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn




01 / juni
01 / juni

Logo

hva-urban-technology-logo